Ledsen

Jag kan bli ledsen. Leden över att en kvinna inte får lägga ut en enastående vacker bild av sig själv på facebook förrän det måste vara någon där som ber henne visa "murran".
 
Jag är man. Män njuter av såväl vackra kvinnor som uppenbarelsen av "murror". Det kan vi och vill vi inte göra nåt åt. Det är vår lott. Men. Man måste till syvende och sist ha ett visst mått av respekt och fatta att var sak har sin plats. Respekt för livet. Respekt för kvinnan. Jag tänker på en låt som, jag tror, Anders Glenmark skrev. Den handlade om att världen plötsligt var bestulen på alla kvinnor och där bara männen fanns kvar. Hmmmm. Hur vore den världen? Jag vet inte om jag vågra mig på en gissning av rädsla för att resultatet inte skulle te sig speciellt vackert. 
 
Såg en youtube-video härom dagen som var en slags motsats till ovan. En ung man stod på scenen och proklamerade sin fulla hyllning till - kvinnan https://www.facebook.com/photo.php?v=10153247735365106&set=vb.776090105&type=2&theater. Sådant ger verkligen hopp om mänskligheten!
 
Jag blir ledsen när vi människor inte kan visa den respekt för varandra som vi och de förtjänar. Det gäller såväl män som kvinnor i båda riktningar. Det gäller om vi över huvud taget ska kunna leva tillsammans på den lilla lilla jord vi har och få de liv vi önskar ha. 
 
Satt o såg Gudrun Schyman på tv idag när hon pratade om Feministiskt Initiativ. De retar säkert många. Jag förstår vad det är som retar många. De drar till sig ultraradikala kvinnor som anser att världen vore ett paradis utan män. Men dessa är förmodligen ett ytterst fåtal, som tyvärr hörs desto mer. Vad FI vill är att vi ska ha en jämställd värld där inte skillnad görs på kön när man ska bestämma så självklara saker som lönegraden mm. För mig är det så ofantligt självklart. Men så är det inte för alla. Medan de andra partierna står o lovar o lovar o sänker skatten till helvetets gräns pratar FI om nåt som är viktigt för en bättre värld.
 
Med högrisk för att ses som en omanlig man står jag för allt som är sagt. Jag bejakar gärna min kvinnliga sida. På lördag ska jag få njuta av min födelsedagspresent o gå och se After Dark o dricka Rosa Champagne med min kära fru. Lite kajal på ögonen blir bra. Så får det bli!
 
Var rädda om varandra och visa varann respekt!
 
Kram!!!
 
 

Kommentarer:

1 Biljana Savic:

KÄRLEK TILL DIG! <3

2 Janne T:

Du har så rätt min vän! :-)

3 Tony Dahlberg:

Tack Biljana. Tack Janne. Ni är två udda fåglar i livets märkliga voljär. Är så tacksam för att ni finns!!

Kommentera här: