Pengar

Det är fascinerande. Man upptäcker det när man som jag under ett antal år jobbat dagligen med människor genom jobbet. Och jag tror inte vi skiljer oss så mycket åt. Visst finns det de av oss som alltid är totalt principfasta och aldrig viker en tum, eller tvärtom, de som aldrig håller något heligt. Men de flesta är nånstans där mitt emellan. Man kan rubba på sina principer under vissa omständigheter. 
Allra tydligast märks det när det handlar om pengar. I ena änden slåss vi för rättvisa och regler som arbetsgivare måste följa till punkt o pricka. Å andra sidan kan vi rucka på dessa ganska ordentligt - om vi får tillräckligt betalt eller tjänar nåt på det själva vill säga. Fast då är det VI själva som bestämmer spelreglerna och säljer oss för pengar - inte nån annan. Så sens moral måste bli. Ja, jag säljer mig gärna för pengar - men du säljer mig banne mig inte för ett öre.

Kommentera här: