3 Gringos i sig själv

Tre stackare. Tre stycken stackare gick in på min blogg idag. De fick inga nyheter. De fick vandra ut med gammal skåpmat fångad.
 
Tre Gringos. En bra låt av Just D i dansbandsformat i förortsdjungeln. Men inte en enda gringo eller gringa skall förgås i min blogg. Alla är lika viktiga. Alla betyder något. Alla har sin plats.
 
Därför ger jag ny skåpmat här o nu till envar själv. Taskig tajming eftersom jag vet att ni sällan går in o kollar bloggen under helgen - men det kan jag inte rå för.
 
Var dig själv!  Ett jätteviktigt skall från världen. Men är det så jäkla viktigt att vara sig själv?
 
Står i köket o tänker att jag borde skriva. Skrivandet som är mitt kall och som jag borde åstadkomma här o nu.
 
Känner mig lycklig i en olycklig stund här vid diskbänken med glaset i hand funderandes över vem som ska torka bort spillet på diskbänken i morgon. Lyckligt lottad som lever i en värld utan tyfoner och skäll från högre makter. Lyckligt lottad som inte behöver dra ut alla tänder som viss måste göra veckan efter. Så lycklig!
 
Olycklig i lyckans stund som måste se min älskade hustru än en gång känna sig krasslig.
 
Olycklig som än en gång måste se världens barn lida av narurens katastrofer. Olycklig för att Sverige fått ett mål i baken i Lissabon. Fan också! Antiklimax.
 
Men är det verkligen så viktigt att vara sig själv? Sug på den! Att vara sig själv...
 
Att vara sig själv är en svårgången stig om man inte har bjudit in sig själv till en festmåltid eller blott en fika på en man hand. Att vara sig själv måste ju innebära att man känner personen ganska väl. Personen som skall föreställa - sig själv.
 
Jag är nog inte så bra på att vara mig själv eftersom jag inte hunnit lära känna Tony så länge. 46 år är ju ingenting i kosmos evighet.
 
Eller som en av vännerna i alltet sa;
- Det är väl inte så viktigt att vara sig själv!
 
Nä, kanske är det inte så jäkla viktigt. Det kanske är viktigare att leva livet man fått, att vara så som man är och känner sig just nu, att vurma för sina medmänniskor. Även om någon i din omgivning inte tycker du är - dig själv - ur dennes horisont.
 
För att vara dig själv sitter ju kanske mer i andras visioner om hur du borde vara,
 
Var dig själv eller inte - men hoppas du mår o känner som du förtjänar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 nettan:

Jag läser Tony:)

Svar: Heja Nettan!! :)
Tony Dahlberg

2 Stefan:

Att vara sig själv, jag började fundera över dina ord och den jag är och hur andra är och blir beror det kanske på min omgivning, som när jag läser en blogg där någon sår ett frö i våra huvuden som växer till vem vi är
Det kanske är...
Någon vi ser upp till,någon som hela tiden landar på fötterna, någon som är framgångsrik, någon som kan vara lycklig trots allt elende som sker har skett och kommer att ske, någon som kan konsten att leva, någon som ger upp, någon som är elak?
Eller kanske en liten bit av allt som vi har sugit upp under vår ständiga resa i livet? Är vi onda eller goda?
Ja vem är vi?
Jag tror att vi är precis den vi vill vara men det är inte gratis, och då talar jag inte om pengar.....

Tack för att du berikar mig med din blogg!

Svar: Tack själv Stefan. Underbar kommentar o härligt o höra dina reflektioner. Det här får vi spinna vidare på :)
Tony Dahlberg

3 Siw spång alfredsson:

Jag läser alltid Tony :) härligt att läsa dina kluringar .

Svar: Tack o tack detsamma Siw ;)
Tony Dahlberg

Kommentera här: