Kärlek till honom och er!!

Lycka består av mycket. Men som förälder inser man ganska snart att mycket av ens lycka sitter i ens barn - den förlängda delen av en själv. De är ju liksom filmen om min framtid som jag inte hinner gå på.  Jag hinner se reklamen och början o käka upp hälften av popcornen, men sen visar biljettrivarkillen ut mig ur foajén.
 
Men det är ok. Det är så det måste vara. Men desto större vits då att finna lyckan i sina barns liv medan tid är. Innan popcornen är uppätna till hälften så att säga.
 
Min nittonåriga dotter gifte sig i somras och det var ett fantastiskt fint bröllop. Liksom alla föräldrar som har eller har haft en dotter som är nitton år är man orolig över att de gör något förhastat, för ung. Men trots att hon är mitt vackra barn ser jag henne som en vuxen kvinna o människa och känner respekt för hennes egna val.
 
Dotterns val av man är väl en utmaning för varje pappa som bara vill sin dotters bästa och jag skiljer mig säkerligen inte särskilt mycket från alla andra pappor - eller mammor för den delen. Såg en film om en pappa som inför sin dotter beklagade sig för sin dotter att inte hans svärmor kunde acceptera honom. Dottern svarade då, fast med mer intelligent inlindat ordval, att; det är så min man känner för dig pappa.
 
En fin vän påminde mig härom dagen om innebörden av acceptans. Det är ett reellt men svårt kapitel att försonas med sig själv och kanske behöva göra avkall på vissa av sina oförfattade regler om hur tillvaron borde te sig. Men för att få, ja då måste man ge av acceptens. Det finns inga genvägar.
 
Jag kunde inte ha fått en bättre svärson! Jag kan se hur mån han är om min dotters välmående och hur han gör allt för att hans kvinna ska må bra. Det räcker och blir även över för mig och jag känner äkta kärlek för denna man. Jag kanske i stället borde ta ett allvarligt snack med dottern om vikten av att inte missbruka någons uppoffring av sig själv.
 
Jag tycker att jag har haft tur livet igenom. Så är det även om jag kanske själv har hjälpt turen lite på traven stundtals.
 Jag har aldrig vunnit miljonen på lotto men fått smaka kärlekens innersta sötma o kanske är det som talesättet säger - tur i kärlek otur i spel ;)
 
Kärlek till er läsare o ett tack för att ni behagar läsa min ord.
 

Kommentera här: