virrvarr

Jag som tyckte jag hade hyfsat helhetsgrepp om Vietnam efter några dar... Men jag har fått rucka på min bild hundra gånger. Det är ett av de mest komplexa land o folk jag nånsin upplevt. Ruskiga kontraster mellan rik o fattig. Mellan gamla o unga. Storstad vs landsbygd. De är helt enkelt svåra att sammanfatta på några rader o kräver nog ett gäng uppsatser. Ena stunden blir man övertydligt korrekt behandlad av en taxichaufför. Andra stunden försöker de blåsa en. Men så går det ju till överallt o i sig inget unikt. Ytterst få om än någon som tigger eller verkar hemlösa. Å andra sidan ligger en månadslön på runt 3 mille. Cirka 11-12 hundra översatt i svenska kronor. Så genomsnittsvietnamesen har det inte fett eftersom deras matpriser o annat ligger på ca en fjärdedel av våra. På turistorter ca hälften. 
Innan trodde jag att de flesta i Vietnam var buddister men läste mig till att merparten är katolskt eller protestantiskt kristna. Men där finns mycket som påminner om både buddism o hinduism i viss mån. For igår förbi flera som sålde statyer. Där stod huller om buller blandat Jesus, Budha, Maria och Shiva.
Liksom i andra asiatiska länder jag sett är det så skräpigt, så ofärdigt byggt o sånt till synes kaos. Men de verkar ha det som jag har det på skrivbordet. En ordning i oredan. 
Lukterna. Till en början exotiskt o olikt men efter ett tag luktar det överhettade sopor varstans man går. 
Men människorna verkar inte ha tid att vara olyckliga. De ler mycket när de inte tittar utstuderat på en för ens västerländska look.
Snabbt o troligtvis förhastat är människor i Vietnam lyckligare än i Sverige och Europa, men jag har ju bara skrapat på ytan än.

Kommentera här: