Break of You

   Såg en dokumentärsom jag verkligen tror på. Ja, man ska ju vara ifrågasättandes till allt man läser o ser. Men nån jädra gång nånstans måste man ta ställning. Jag kallar det "Break of You". Eler på svenska kanske - din brytpunkt. För man kan ju inte ifrågasätta i all evinnerlighet utan att komma till ett ställningstagande. Och här satte jag gränsen. En rätt viktig grej och kusin eller nästan syster med - Våga Ta Ställning.
 
   Har alltid fascinerats av mordet på John F Kennedy. Ända sedan jag såg o hörde om det nånstans som ung. En prickskytt som bara sådär fått för sig att skjuta presidenten och som sedan själv blir skjuten. I sig inte så konstigt. Knäppgökar har fötts och föds och skapas av oss ständigt. Men har känt att det inte stämt o nu fick jag klart pusslet. Liksom hittade jag den sista pusselbiten i dammsugaren när jag tömde ut allt innehåll. Och där - där bland dammråttornas anarkistiska party - låg den. Pusselbiten som gjorde att världen stämde. 
 
  Jänkarna sköt honom via en agent från bilen precis bakom med statens bifall. En man som på fritiden vigde tid åt att gå igenom var detalj och se på allt neutralt och som insåg att två vapen o två skyttar varit inblandade kom fram till att presidenten sköts av - Seceret Service. De som fanns för att egentligen vakta presidenten.
 
   Så trovärdigt och undansvabbat av amerikanare som inte ville störas i sin lunch och därmed lät det sluta i en futtig dokumentär som alla fick ta ställning till o trycka på röstknappen ja elle rnej - ungefär som i livlinan "Fråga publiken" i Vem Vill Bli Miljonär.
Och ungefär så ser ju världen ut. Du upphöjs till oanade höjder till den dag när nån tycker att du klättrat för högt och då får du inte var med längre. Elimentärt!
 
Sens moral - klättra gärna men betala extrapriset när du retat för många. Och - din bödel kan stå närmare dig än du anar.
 

Kommentera här: